Resan till Tallin - del II
Har du missat del 1 av resan så finns den att läsa här

Nu fortsätter vi med nästa del av våran resa till Tallinn.

Dag 2 på resan vaknade vi upp utvilade rätt tidigt på morgonen. Men planen var faktiskt att stiga upp tidigt och skynda oss upp till frukostbuffén och kunna sitta där i lugn och ro och äta. Och oj vilken buffé de var, så himla mycket gott att välja mellan.

Sen gick vi ner i hytten och gjorde oss i ordning för att vara klara och redo för en dag i Tallinn när båten väl skulle lägga i hamnen kring kl 10.

Medans vi väntade på att båten skulle lägga till i hamnen så stog vi ute på däck och kollade in utsikten.

När vi väl kommit i land och stått och väntat på våran buss så väntade de första stoppet för dagen. Nämligen på butiken för "flytande hälsokost". Dricker inte så mycket, så för mig gick besöket rätt så fort.

Sedan var de dags för att utnyttja våra få timmar i land och turista runt lite i staden. Vi som ville fick åka på en liten guidad tur upp på domberget i gamla stan. Vi valde att hänga med på den och sen kliva av och ta en promenad genom gamla stan och se en massa sevärdheter.

Vi besökte Alexander Nevskijkatedralen, en rysk-ortodox kyrka. Tyvärr är de ofta förbjudet att fotografera i kyrkor, så även i denna.

Bredvid katedralen hittar man även Dombergets gamla slott där sedans tillbyggnad 1922 även Tallinns parlamentsbyggnad också står.

Gamla staden i Tallinn, den medeltida stadskärnan från 1100- talet är full med massa trånga mysiga kullerstens gator och gränder.

Promenar man runt i gamla stan får man inte missa att gå förbi Rådhustorget och rådhuset. På somrarna trängs här en massa uteserveringar.
När vi promerade längst en av gatorna såg vi plötsligt en man utklädd till medeltida riddare. Va roligt tänkte jag, dom går verklingen all in för att de ska känns som en medeltidsstad. Riddaren poserade när han såg min kamera och hjärtat fick också prova hålla i hans svärd.

Det är svårt att hinna se allt på dom få timmar man är i land under en kryssning. Men vi hade som ett mål att vi skulle hitta till minnesmonumenten för Estonia-fartyget som sjönk då hjärtat hade släkt ombord vid fartygsolyckan. Vi trodde vi skulle få gå långt för att hittade de, så när vi helt plöstligt kom ut genom murarna som omger gamla staden så såg vi den plötsligt.

Monumentet, "Den brutna linjen", är ett minne till alla som gick bort när fartyget gick under.

Efter några timmars promenerade slog vi oss tillslut ner för att vila ner vid en småbåtshamn intill färjeterminalen. Sen kollade vi runt lite i butikerna i närheten av terminalen innan vi tillslut insåg att vi var nöjda nog och gick ombord på båten igen just efter kl 15.

Båten M/S Baltic Queen som vi reste med.

Senare efter en vilostund i hytten så gick vi för att se om de fanns något ledigt bord på någon av restaurangerna ombord. Tyvärr rätt fullbokat på den vi helst ville äta på som vi fick bord på gourme-restaurangen "Gourmet Baltic Queen", lite dyrt men vi ångrade oss verkligen inte för att ha valt de stället att äta på. Så otroligt god mat.
Sorligt nog glömde jag att fota vamrätten i all iver att få äta.

Men så här såg våran mumsiga efterrätt med rabarber och mascarponeglass ut.

Sen fortsatte kvällen ombord på båten i ungefär samma stil som på ditresan, satt i baren med några av kollergorna och drack några cider och pratade. Tog även en sväng i taxfreen och handlade lite innan vi avslutade kvällen och gick ner i hytten för att packa i ordning väskorna så vi skulle vara någrlunda redo när vi anlände stockholm dagen efter.

Vi anlände Stockholm morgonen efter kring kl 10 på morgonen. Före vi anlände i hamnen var vi uppe tidigt och åt en sista frukost på båtens frukostbuffé innan vi packade ihop oss och lämnade hytten. Sen stod vi ännu en gång ute på däck för att se Stockholms skärgård, i betydligt bättre väder än när vi åkte. Strålande sol och varmt när vi senare anlände Värtahamnen.

Väl i land i Stockholm klev vi ombord på bussen och började den långa resan norrut igen.
Vi stannade återigen på Glada Hudik i Hudiksvall och åt lunch, dessa hamburgare var sjukt goda.

Sen fortsatte den dryga resan hemåt med stopp ett sista stopp i Umeå för bensträckare. Väl tillbaka hemma i Skellefteå var vi ett trött och mört gäng som klev av bussen.

Som summering som var de en väldigt trevlig resa, lite jobbigt att åka buss så många timmar. Tar ca 10 timmar med buss Skellefteå-Stockholm.  Dom få timmar man har i land räcker inte riktigt till att se allt i Tallinn. Så åker i väg någon fler gång blir de nog med övernattning i land. Men jag är glad at vi gjorde resan och de kommer definitivt vara ett minne för livet.

De var våran resa till Tallinn, hoppas ni tyckte de var kul att läsa.

Kram
Mikaela

Vilka underbara bilder :D

Svar: Tack så mycket, helt underbar resa var de också! :D