Muffinsbakning


Nu när jag bara går hemma på dagarna och gör ingeting så blir jag lätt uttråkad.
Så idag bestämde jag mig för att baka lite kladdkaksmuffins. For på affären och handlade lite ingredienser som vi inte hade hemma och sen satte jag igång. Ungefär 1 timme senare plockade jag ut 14 stycken muffins ur ugnen. Tvärr blev dom kanske lite för väl gräddade men dom blev goda ändå.
Tänkte dela med mig receptet på dessa goda muffins.

Kladdkaksmuffins


Du behöver:

2 st ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör eller margarin
0,5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 % (går bra med vanlig mörk blockchocklad också.) 

Gör så här:

1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret/margarinet, häll i matoljan och sirapen, blanda ner det i äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad ( i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker i hop i mitten när det tas ut. Låt svalna.
Serva gärna muffinsarna med vispad grädde och färska bär.


Ät och njut!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress